Az operatőr-szakma is díjazta a Lisztérium klipet

2015. november 30.

A Zeneakadémia Koncertközpont imázsfilmjének fényképezésével Dobóczy Balázs bizonyult a legjobbnak a 2015-ös Aranyszem Operatőr Fesztiválon reklámfilm kategóriában.

Novák Emil 2004-ben alapította és rendezte meg először az Aranyszem Operatőr Fesztivált Illés Györgynek, a Magyar Operatőrök Társasága alapítójának születésnapja alkalmából. A fesztivál fő támogatói között vannak a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa.  A 2015-ös Aranyszemre 85 nevezés érkezett, reklámfilm kategóriában egy híján tíz szpot vetélkedett. A XII. Aranyszem Opertőr Fesztivál 2015. november 27-én megrendezett díjátadó gáláján Erdélyi Mátyásnak ítélték oda az Év Operatőre és az Illés György-díjat a Saul fia című játékfilm fényképezéséért, Törőcsik Mari színésznő 80. születésnapja alkalmából pedig a Magyar Operatőrök Társasága életműdíját kapta meg. A Zeneakadémia kommunikációs igazgatója, Szabó Stein Imre ötlete alapján Géczy Dávid által rendezett Lisztérium szpot most díjazott operatőre, Dobóczy (Dobóczi) Balázs korábban közreműködött többek között az uristen@menny.hu című rövidfilmben, valamint a Fekete Leves, a Hagyaték és a Zero című játékfilmekben.
 

Az idei, immár tizenkettedik alkalommal megrendezett operatőr-seregszemle zsűrijének tagjai Kurt Brazda operatőr, AAC, az IMAGO vezetőségi tagja, Haris László fotóművész, az MMA tagja, Fáy Miklós újságíró, Novák Emil, a Magyar Filmakadémia elnöke, HSC operatőr, Orbán János Dénes költő-író és Schubert Gusztáv filmkritikus, a Filmvilág főszerkesztője voltak. A zsűri érvelése szerint a Lisztérium "kiemelkedő, magas színvonalú művészi és szakmai megoldásokkal megvalósított operatőri teljesítmény".
 

Dobóczy Balázs (baloldalt) a Lisztérium forgatása közben,
a hárfánál Razvaljajeva Anasztázia (fotó: Hatvani Krisztián)


A 2015 januárjában bemutatott Lisztérium szpot az Aranyszem díjával két rangos nemzetközi elismerést követően hódította meg a magyar szakmát. A kisfilm áprilisban a Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál televíziós versenyében, „televíziós reklámok–intézményi arculat” kategória legjobbjaként, Silver Hugo díjra tartotta érdemesnek a nemzetközi zsűri, az ősz folyamán pedig a Zeneakadémia második Red Dot Design Award díját érdemelte ki a szpottal, melyet a Film & Animation, ezen belül is a Corporate / Image film alkategóriában díjazta a 27 tagból álló nemzetközi grémium.

 

 

A Zeneakadémia Koncertközpont (tehát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem koncertszervező tevékenysége) imázs filmjének pozícionált reklámfilm a Zeneakadémia újranyitása kapcsán megfogalmazott stratégiához híven az egyedülálló helyszín és a fiatal tehetségek,  patina és progresszió párosát, a zene által átélhető katarzist kívánta megfogalmazni  negyven másodpercben – azon a filmes nyelven, amelyet a komolyzenei hangversenyekre életmódszerűen nem járó, de új, eredeti élményekre nyitott fiatal és fiatalos kultúrafogyasztó réteg beszél. Ennek megfelelően a film nem a Zeneakadémia egészére, hanem kizárólag koncertközponti tevékenységére fókuszál. Az alapításának 140. évfordulóját ünneplő patinás intézmény identitását négy percben megjelenítő kisfilm már a Liszt Ferenc téri zenepalota 2013. októberi ünnepélyes újranyitására elkészült, s a Lisztérium mintegy ellensúlyaként készült el a Zeneakadémia hagyományos értékeire fókuszáló, 2015 májusában bemutatott Zeneakadémia – a zene, 140 éve című második, a maga nemében szintén formabontószpot, mely Liszt Ferenc zenéjére hangjegyekből építi fel a Zeneakadémia épületét.

 

(zeneakademia.hu, MTI)