Egyedül vagy
Március 18-án adja első zeneakadémiai szólóestjét a fiatal hegedűs generáció egyik legkiválóbb képviselője. Baráti Kristófot a felkészülés és a műsorválasztás kulisszatitkairól kérdezte Lorenz Péter a Zeneakadémia Koncertmagazinban.
"Sei Solo" – áll Bach kézírásával a hat hegedű szólószonáta fedőlapján. Helyesen inkább Sei Soli lenne, hiszen a mester által használt szavak olaszul azt (is) jelentik: egyedül vagy. Hogy szándékos-e, mindegy is, a mottó illik a zenéhez. Egyedül a világban, egyedül a színpadon.
- Különleges felkészülés kell egy ilyen megterhelő feladathoz?
- Nem. Akárhol és akármilyen felállásban lépek fel, úgy készülök, mintha a siker csak rajtam múlna. A szólóestet inkább lehetőségként fogom fel. Lehetőség arra, hogy a legtisztábban adjam elő azt a zenei anyagot, amit elképzelek. Lehetőség a párbeszédre is. Ilyenkor sokkal erősebb kapcsolat alakulhat ki a közönséggel is, és ezt csak erősíti a Zeneakadémia aurája és akusztikája. Már talán van annyi összehasonlítási alapom, hogy ki merjem jelenteni, szóló- és kamaraelőadásokra egyszerűen nem létezik jobb akusztikájú terem a világon. Egyedül lenni a színpadon persze kihívás is. Tíz másodpercnyi pihenés sincs, nem inspirálhat az együttes vagy a karmester. Az élmény forrása csak a darab és a játékom lehet.
- Bach a mostani műsorodban meghatározó szerepet kapott.
- Ez kézenfekvő, hiszen Bach szólószonátái a hegedűirodalom referenciapontjai. A műsoron lévő Ysaÿe- és Bartók-művek struktúrájukban és utalásaikban ezeket a darabokat tekintik kiindulópontjuknak. A d-moll chaconne pedig teljesen egyedülálló mind a szonátaciklusban, mind Bach életművében. Olyan, a hangszer lehetőségeit és a tánctételek jellegzetességeit figyelmen kívül hagyó univerzális nyelvet használ, amely nagyon erős ihletettségre utal. Rejtélyes az egész ciklus, nem tudjuk, miért szerepelnek az utolsó partita kivételével olaszul a tételnevek. Talán egy kivételes tehetségű olasz hegedűsnek szánta őket a mester. A darabok technikai megvalósítása mindenesetre a kor színvonalán korántsem magától értetődő.
- Ysaÿe darabjai sem nevezhetők könnyűnek. Hogy Bartókról ne is beszéljünk.
- Ysaÿe maga is világhírű hegedűművész volt. Darabjai hangszerszerűek, sokat kívánnak az előadótól, de hálásak is. Hangvételükben, harmóniavilágukban talán könnyedebbek, mint Bach és Bartók művei, de korántsem lebecsülendők. Bartók szólószonátája pedig szerintem a hegedű-, de talán a teljes vonósirodalom csúcspontja. Szerzője szellemi nagyságának ragyogó bizonyítéka: nem lehet elégszer eljátszani. A fúgatétel a hegedűrepertoár legkomplexebb darabja, nehezebb, mint bármelyik Paganini-mű. A lassú tétel olyan mélységeket jár meg, amelyek még Bartók világában is szokatlanul reménytelenek, sötétek, a záró Presto negyedhangos keresgélései során pedig mintha a ködből szabadulnánk, amikor egy népi motívum érkezésével felcsillan a remény.