Erasmus+ pályázati támogatás a zenepedagógiai gyakorlat kreatív megújítására

2016. október 4.

Nemzetközi stratégiai program keretében a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem vezetésével, budapesti, holland és skóciai partnerintézmények bevonásával kezdődhet nagyszabású szakmódszertani fejesztés a kodályi alapelvek mentén.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem a hazai pályázók között a legmagasabb pontszámmal végzett és csaknem 250.000 euró támogatást nyert A zenepedagógiai gyakorlat kreatív utakon történő megújítása a kodályi alapelvek mentén Magyarországon, Hollandiában és Skóciában című nagyszabású, nemzetközi projektjével. Az Erasmus+ Stratégiai Partnerségi programjának keretében elnyert, 2016-1-HU01-KA203-023027 azonosítószámú pályázat megvalósításában a hágai és a glasgowi zeneakadémiák mellett részt vesz a Városmajori Kós Károly Általános Iskola, a hollandiai nemzeti ifjúsági kórusokat fenntartó Vocaal Talent Alapítvány és a Skót Ifjúsági Kórus (National Youth Choir of Scotland). A program időtartama 30 hónap, megvalósítása 2016 októberében indul. A pályázat bírálói kiemelték, hogy a projekt összeurópai problémára ad választ, emellett Magyarország számára is kiemelten fontos, mert a Kodály-módszer alkalmazásának nemzetközi térnyerését támogatja és a módszer megújítását is szolgálja.

A program nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy részt vegyen egy, a kor kihívásaihoz igazodó kompetenciákkal felvértezett új ének-zenetanári generáció felnevelésében, és olyan pedagógiai muníciót adjon az oktatók kezébe, melyek segítségével az énekórák a nem tagozatos iskolákban is az aktív, örömteli éneklés, zenélés forrásává válhatnak. A nemzetközi partnerországok, Hollandia és Skócia működő példát szeretne állítani saját, iskolai neveléssel foglalkozó döntéshozói elé is, hogy mindenki számára egyértelmű legyen a gyermekkori zenei nevelés fontossága és annak pozitív hatása a tanulási folyamatok hatékonyságára és a gyermekek kognitív funkcióira, személyiségére. Szerencsés egybeesés, és a kitűzött célok fontosságát is jelzi, hogy a kodályi zenepedagógia elveinek konzekvens alkalmazása mellett a nemzetközi program megvalósítói felhasználják majd a Magyar Tudományos Akadémia Szakmódszertani Kutatási programjában párhuzamosan futó kutatási pályázat eredményeit is. A kutatás két olyan új zeneoktatási modellt tesztel, melyek az énekórákon a gyermek aktív részvételét, szabad mozgását és a zene befogadását állítják a középpontba.

A célok eléréséhez szükség van egy új tanmenetre, melyhez megújított metodikai, szakdidaktikai segédanyagok és megújított zenei repertoár kapcsolódik. A zenék kiválasztását, a zenei darabokhoz tartozó elemzések írását és a mozgásos koreográfiák kidolgozását a három egyetem hallgatói fogják elvégezni intenzív programok keretében. A munkába minden résztvevő bevonja a saját országa zenei, népzenei örökségét, és országonként 300 darabos repertoárt fejleszt.

A kisiskolások tanítása ma már elképzelhetetlen a digitális technika alkalmazása nélkül, így a projektből ez a dimenzió sem maradhat ki. A program részeként három országban kezdődhet meg a zenei írás és olvasási készségeket fejlesztő, a Kodály Intézet szakmai közreműködésével, egy magyar programozó-csapat által évek óta tökéletesített applikáció éles tesztelése. Az új módszertani anyagok kipróbálását normál általános iskolák alsó tagozatos gyermekein, illetve ifjúsági kórusok zenei foglalkozásain, valamint mindhárom ország tanártovábbképzésein végzik majd a szakemberek.

A nemzetközi együttműködés legfontosabb, távlati célja, hogy a folyamatosan megújuló zenepedagógiai módszertani anyagok minél szélesebb körben elérhetők legyenek, és a későbbiekben minél több nemzet bevonásával bővüljenek. Ennek érdekében a projekt céljai között egy olyan nyilvános, ingyenes internetes platform létrehozása is szerepel, mely állandóan bővülő adatbázisával néhány éven belül világméretű zenepedagógiai közösségi hellyé válhat.

 

    

 

Címkék