Hatan folytathatják a Bartók Világversenyt
A szerdai középdöntő eredményeképp kialakult a Bartók Világverseny csütörtöki szóló döntőjének mezőnye: továbbjutott három magyar és az amerikai magyar, az ukrán, valamint a spanyol zongorista.
A szoros mezőny miatt a tervezett tizenkettő helyett tizennégy zongorista lépett fel a Zeneakadémia idei Bartók Világversenyének szerdán megtartott középdöntőjében. A Solti Teremben lezajlott két körben összesen nyolc ország versenyzőjét hallhatta a neves szaktekintélyekből álló zsűri és a közönség.
A nemzetközi zsűri szerda késő este meghozott döntése értelmében közülük Balogh Ádám, Kocsis Krisztián, Szokolay Ádám és az amerikai magyar Peter Klimo, az ukrán Darya Dadykina, valamint a spanyol Alberto Greer Menjon Bohanna jutott tovább.
A középdöntőben legalább három műsorszámot adtak elő a versenyzők, legfeljebb 30 percben. A kötelező repertoárból választaniuk kellett egy Bartók-művet az alábbiak közül: Improvizációk magyar parasztdalokra, Táncszvit, Szonáta, Szabadban. Emellett a bécsi klasszikusok, azaz Haydn, Mozart vagy Beethoven egyik zongoraszonátájának egy vagy két tételét is be kell mutatniuk, valamint a tavalyi, zeneszerzőknek megrendezett Bartók Világverseny díjnyertesei közül Dobos Dániel Drumul Dracului (Az Ördög útja) című kompozícióját vagy Stark János Mátyás Toccata című darabját. A két fiatal komponista jelen volt a Solti Teremben zajló középdöntőn, hogy meghallgassa szerzeménye előadását.
Érdekesség, hogy a tizennégy versenyző közül csak ketten választották Dobos Dániel művét, aki a két középdöntős kör közötti szünetben elmondta: tudja, hogy igen nehéz kompozíciót alkotott, így ezt nem tartja különösnek. Az egyik zongorista meghallgatására volt ideje, szerinte lenyűgözően tolmácsolta a darabot, ezért nagyon boldog, hogy ismét felcsendült a Drumul Dracului.
Stark János Mátyás pedig, aki a középdöntőben számos zongoristától hallhatta a Toccata című művét, úgy fogalmazott: imponáló számára, hogy milyen sokféleképpen értelmezték a versenyzők. Nagyon érdekesnek tartja, ahogy személyiségük átszűrődik az előadásukon. Mint felhívta rá a figyelmet, ez érthető is, hiszen szerzeményének még nincs olyan „előélete”, mint mondjuk a bécsi klasszikához tartozó zongoradarabnak, a versenyzők így nem rendelkeznek előzetes tudással valamiféle bevett interpretációról.
A szóló döntőben szintén legfeljebb 30 percet játszhatnak a versenyzők, legalább két műsorszámmal a 19. század második és a 20. század első felében alkotó nagy zeneszerzők műveiből. Ezek közül az egyiknek a zenei romantika korszakának valamely komponistájától kell származnia, a másiknak pedig Ravel, Debussy, Rachmanyinov, Prokofjev, Szkrjabin vagy Stravinsky egy szerzeményének kell lennie.
A hat továbbjutó szóló döntőben előadandó repertoárja a bartokworldcompetition.hu portálon ide kattintva olvasható.