Hulló csillagok között
Napjaink legolvasottabb és legvitriolosabb tollú zenekritikusa március 11-én a Zeneakadémia különleges meghívására Budapestre látogat, hogy legújabb kutatási eredményeit megossza a magyar közönséggel, koncertmagazinunk számára pedig exkluzív esszét írt.
Norman Lebrecht
Tavaly, a nyári hőségben egy hegedűszólistának megfájdult a felkarja. A művésznő orvoshoz fordult, aki legalább másfél hónapnyi pihenést írt elő neki. Amikor az ügynöke értesítette erről a koncertszervezőket, mintha tömegpánik lett volna úrrá a zenei életen. Amerika-szerte újra kellett nyomtatni a kezdődő koncertévad műsorfüzeteit, és értesíteni kellett a támogatókat. Az adománygyűjtők végigtelefonálták a mecénásokat, hogy ne aggódjanak. Az érintett zenekarok menedzserei lázas keresésbe kezdtek, hogy előteremtsék a nem létező valakit, aki pótolni tudná e hölgyet.
A sztárrendszer, melyet arra találtak ki, hogy csillogást vigyen a bérleti sorozatokba, látványosan csődöt mondott. Celebmániás századunk második évtizedében csupán három hegedűszólistának sikerült átlépnie a világhírnév küszöbét. Nincs több csillagszóró. Alig jut mazsola a koncertkalácsba. A nyugtalanság és a hanyatlás, a mindinkább elöregedő közönség és a három évre előre lekötött művészek korában a komolyzene teljes függésbe került néhány bevált attrakciótól. Bárhová nézünk, ugyanazokkal a nevekkel találkozunk. A német televízió komolyzenei csatornáján, az Echo Klassikon 2002 óta összesen hat díva osztozott az év énekesnője címen – mintha hatan elegen volnának ahhoz, hogy megtartsák száz nagyváros operaközönségét. A többiek vajon mind rossz hangú senkik volnának?
A leggyorsabban növekvő zenei piacon, Kínában két rivális zongorista határozza meg a koncertéletet: a világmárka Lang Lang, és az ifj ú nemzeti bálvány, Yundi Li. Lang Langnak több a megnyilvánulási lehetősége, Yundit viszont tízmilliókkal többen követik a közösségi oldalakon. Kettőjükön kívül nincs ismert zongorista a kontinentális Kínában.
Az élvonalbeli hegedűsök egykor hosszú listája a Hahn, Bell és Mutter nevekre zsugorodott (mintha egy szolid bostoni ügyvédi iroda munkatársainak névsorát látnánk). Léteznek ugyan még helyi hírességek – Renaud Capuçon Franciaországban, Nigel Kennedy Angliában, Frank-Peter Zimmermann Németországban –, de a világ legjelentősebb koncerttermeiben a három fent említett hegedűművész viszi a prímet. Amikor ötven éve Jascha Heifetz volt a világ első számú hegedűse, a fellépti díja csupán tíz százalékkal volt magasabb, mint a tizenöt utána következőnek, és a különbség, amelyet ezen a szinten tartott, hűen tükrözte a szakma élmezőnyének alapvető egyenrangúságát. Ha Heifetz lemondta fellépését, ott volt Milstein, Menuhin, Ojsztrah, Stern, Szigeti, Haendel, Kogan, Gitlis, Elman, Suk, Grumiaux, Francescatti vagy Accardo és mások. Ma miért nincs ekkora választék?
Először a hegedűs Gidon Kremer nyomta meg a vészcsengőt, amikor 2011 tavaszán nyilvánosan visszalépett a sztárdús Verbier Fesztiválon való részvételtől. „Egyszerűen nincs kedvem a szenzációhajhászás és a hamis értékek levegőjét szívni – írta Kremer. – Valljuk be, mindegyikünknek köze van ahhoz, hogy megmérgezték a zenei világot, hogy a hivalkodás többet számít a kreativitásnál, az ismertség a valódi tehetségnél, a számjegyek a hangjegyeknél.”
Hogy ez a világméretű értékválság minek a következménye, meghaladja eszmefuttatásom terjedelmi kereteit (The Life and Death of Classical Music címmel könyvet írtam róla 2007-ben), de a végeredmény ahhoz hasonlít, amit a meteorológusok ítéletidőnek neveznek. A lemeziparnak, amely majdnem száz évig pátyolgatta a komolyzene művelőit, az ezredfordulón végérvényesen befellegzett. A lemezkiadás összeomlása egybeesett az azonnali hozzáférést kínáló internet és a vírusként terjedő „reality TV” megjelenésével, és az alkalmi hírnév, melyet Andy Warhol szállóigévé lett jóslata tizenöt percre taksált, ma nem tart tovább tizenöt másodpercnél. Az új médiaközegben, ahol az internet révén bárki egy pillanat alatt híressé tud válni, azok a művészek tudták átmenteni hírnevüket a bizonytalan jövőbe, akik a letöltés korszakát megelőzően szereztek nevet maguknak. A többiek, a fiatalabbak és a későn érők a tömegmédia cerberusaival találták szembe magukat.
A hangversenyezés három évszázados történetében még soha nem volt olyan nehéz befutnia egy fiatal művésznek, mint napjainkban. A megmerevedett sztárrendszer mellé kiépült a nemzetközi versenyek iparága, melyben a zenetanárok saját növendékeik előmozdításáért konspirálnak, és az érdektelen közönség előtt úgy vonultatják fel a tehetségeket, ahogy Róma rabszolgapiacán a hadifoglyokat mutogatták. Egy-két igazi tehetség áttörte a korlátokat – mint a zongorista Danyiil Trifonov a legutóbbi Csajkovszkij Versenyen –, de a versenygyőzelem többé már nem tartós garancia. A mind érdektelenebb tömegmédia s a nagyrészt kábítóan közhelyes nyomtatott sajtó közegében hogyan tudná felkelteni a közömbös társadalom figyelmét egy új tehetség? Egyesek – mint Valentina Lisitsa, aki a YouTube-ra töltötte fel zongorafelvételeit – a világhálón hívták fel magukra a figyelmet. Mások, mint Joshua Bell, villámcsődületek élő tévéadásával próbálkoznak. Azonban a legtöbbjük a hagyomány és a félelem szorításában továbbra is foghíjas széksorok előtt koncertezik – és imádkozik, hogy ki ne fogyjon a felkérésekből. A sztárrendszer elszívta a levegőt a komolyzene jövője elől.
A vészhelyzet azonban leleményessé tesz. Most, hogy kevés a sztár, a zenekarok és a fesztiválok vezetői sietve törni kezdték a fejüket. A New York-i Filharmonikusok az évad állandó vendégszólistájának egy grúz hegedűst kértek fel, akiről aligha hallott a törzsközönség nagyobbik része. A harmincas évei közepén járó, zeneileg sokatmondó, közéletileg szókimondó Lisa Batiasvili egy leendő Kremer, aki sose fogja sztároltatni magát, és már ezzel is nagyon jót tesz.
Amerika másik partján a Los Angeles-i Filharmonikusok videógrafi kust alkalmaznak, aki koncert közben „átfesti” a hangversenytermet, a környezet megváltoztatásával fokozva az élményt. Stockholmban egy karmester filozófusokat kért fel, hogy gondolják át az évad tervét. Budapesten egy karmester félórás közös énekléssel kezdi a zenekar próbáit. Nincs idő megállni és a sztárrendszer halálát siratni. Régóta tudni lehet róla, mi több, bekövetkezése régóta esedékes. Itt az alkalom, itt az idő, hogy új pályára helyezzük a komolyzenét.
Szilágyi Mihály fordítása
A cikk eredetileg a Zeneakadémia Koncertmagazin 2015/január-júniusi számában jelent meg.