Klasszikus zenei zeneszerző roadshow: elérte célját az országos program
Négy vidéki városban egyenként három-három alkalommal tartott zeneszerző workshopot középiskolás diákoknak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem az Artisjus támogatásával. A legsikerültebb alkotások október 2-án mutatkoztak be a Zeneakadémián.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen található Magyarország egyetlen felsőfokú akkreditált zeneszerzői képzése. Idén tavasszal az egyetem egy-egy oktatója Győrbe, Szegedre, Kecskemétre, illetve Miskolcra látogatott, hogy segítségükkel és az ottani iskolák tanárainak közreműködésével új zeneműveket írjanak a zeneszerzés iránt érdeklődő fiatalok. A roadshow célja a kortárs zeneszerzés népszerűsítése és a képzés utánpótlásának megteremtése volt. A járvány miatt el kellett halasztani a zárókoncertet, amely végül október 2-án, zárt körben, online közvetítéssel zajlott a Zeneakadémia Solti termében.
Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes
„Mivel eléggé Budapest-központú a klasszikus zeneszerzői élet, szerettük volna a magyar vidéki régiókat is megszólítani. Lefedtük az országot a projekttel, sikerült megtaláltunk azokat a fiatalokat, akiknek van affinitásuk a zeneszerzéshez” – összegzi a tapasztalatokat Fekete Gyula rektorhelyettes, a Zeneszerzés Tanszék vezetője, projektvezető. Hozzáteszi, hogy nagyon magas színvonalú darabok készültek az év során, és úgy tűnik, lesz utánpótlás a zeneszerzők következő generációjához. „Kijelenthető: a kezdeményezés elérte célját”. Hangsúlyozza: rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptak, ezért kapcsolatban is maradnak az érintettekkel, hálózatot hozva létre azokkal a szakközépiskolákkal, amelyekben a workshopokat tartották”. Fekete Gyula köszönetét fejezte ki az Artisjusnak a kezdeményezésért, hogy a Zeneakadémia szervezésében sikerült e hiánypótló programot megvalósítani.
A vidéki helyszínek közül Balogh Máté, a Zeneelméleti Tanszék oktatója a Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola intézményébe látogatott, ahol a programot Palotás Gábor, az iskola ütőhangszertanára mentorálta. Balogh Máté annak a benyomásának adott hangot, hogy a részt vevő fiatalokat meg lehet nyerni a komponálás ügyének, és jelentős vonzerő, hogy a roadshow-t koncert zárja a Zeneakadémián, ami kiemelkedő élmény egy diáknak.
A győri Richter János Zeneművészeti Szakgimnáziumban Tornyai Péter, az egyetem Zeneszerzés Tanszékének oktatója tartotta a foglalkozásokat, az iskola részéről Reményi Attila zeneszerzés tanár mentorálta a programot. Tornyai Péter beszámolója szerint minden diák lelkesen dolgozott, és őszintén tudta mondani azoknak, akiknek művét végül nem választották ki, hogy egyáltalán nem volt rosszabb minőségű a munkájuk, de túl nagy terjedelmet vállaltak, amit nem lehetett befejezni a megadott idő alatt.
A szegedi alkalmakat Kecskés D. Balázs, a Zeneszerzés Tanszék oktatója tartotta az SZTE Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumban, az iskola részéről Újváriné dr. Illés Mária mentorálta a programot. Kecskés D. Balázs úgy érzi, hatással volt a workshop azokra is, akiknek végül nem választották ki művét a gálaelőadásra. Szintén Szegeden valósult meg Szigetvári Andrea és Kerestes Szabolcs – mindketten a Zeneakadémia oktatói – elektroakusztikus zenei kurzusa.
Zarándy Ákos, a Bartók Konzervatórium zeneszerzés- és szolfézstanára a miskolci Bartók Béla Zene- és Táncművészeti Szakgimnáziumban tartott foglalkozásokat, Flach Antal zenetörténet- és korrepetíciótanár helyi segítségével. Zarándy Ákos szerint a növendékek többsége szépen igazodott a klasszikus szabályokhoz, ami azért különösen izgalmas, mert egyikük sem komponált még, és csupán két órát beszélt nekik erről. Meglátása szerint a résztvevők komolyan kedvet kaptak e hivatáshoz, és ő is úgy vélekedett, hogy elérte a célját a kezdeményezés.