Low-budget image filmmel tarol a Zeneakadémia
Második Red Dot Design Award-díját nyerte el az alapításának 140. jubileumát ünneplő Zeneakadémia a koncertközponti tevékenységének ars poeticáját 40 másodpercben megfogalmazó Lisztérium című reklámszpottal.
Hazai viszonylatban páratlan, de a nagy nemzetközi multicégek között is ritka, hogy két egymást követő évben ismerje el a nemzetközi kommunikációs szakma csúcsdíjának számító Red Dot Communication Design Award zsűrije egy intézmény kommunikációját. A Zeneakadémia 2013 őszére megújult intézményi arculatának ítélt tavalyi díjat követően ezúttal a 2015 januárjában bemutatott Lisztérium című reklámfilmet – mely néhány hónappal ezelőtt a Chicagói Filmfesztiválon aratott kategóriagyőzelmet és hozta el a patinás Silver Hugo díjat – emelte a legkiválóbbak közé a nemzetközi kommunikációs trendeket kijelölő verseny. A Red Dot kommunikációs versenyének zsűrije csaknem hétezer ötszáz induló közül választotta ki idén az év 568 legjobbat 17 kategóriában. A Zeneakadémia Lisztérium című imázs klipjét a Film & Animation, ezen belül is a Corporate / Image film alkategóriában díjazta a 27 tagból álló nemzetközi grémium. A 2014-ig TV, Film & Animation elnevezésű kategória korábbi nyertesei közt szerepelt a BMW, az Universal Music Taiwan, vagy a Hamburgi Filharmonikusok. A díjat 2015. november 6-án, Berlinben vehetik át a Zeneakadémia képviselői a kreatív iparág éves csúcstalálkozójának számító Red Dot gálán.
Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója kiemelte, a díj értékét növeli, hogy a szó szoros értelmében fapados produkcióval sikerült az elismerést kivívni, hiszen a számos magyarországi televíziós csatornán, valamint a BBC-n, a Mezzón és a YouTube-on bemutatott reklámfilm össz-költségvetése alig haladta meg a négymillió forintot. „Szerettük volna kipróbálni és megmutatni, hogy le lehet tenni az asztalra egy átütő ötletre épített, klasszikus filmes eszközökkel, de – állami intézményről lévén szó – abszolút low budget alapon megvalósított, mégis versenyképes alkotást. Köztudott, hogy a Zeneakadémia sokkal szerényebb összköltségvetésből szervezi koncertéletét, mint akár az Operaház, akár a Művészetek Palotája, ám a low budget jelleget nem csak ez a tény, hanem az is indokolta, hogy meggyőződésem szerint így az igazi kunszt eredményt elérni” – mondta el a kommunikációs igazgató. Szabó Stein szerint a duplázás arról is tanúskodik, hogy a Zeneakadémia nemcsak az újranyitás körüli figyelem révén került a nemzetközi érdeklődés középpontjába, hanem képes saját erejéből ott is tartani magát.
A Zeneakadémia Koncertközpont (tehát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem koncertszervező tevékenysége) imázs filmjének pozícionált, 2015 januárjában bemutatott reklámfilm a Zeneakadémia újranyitása kapcsán megfogalmazott stratégiához híven az egyedülálló helyszín és a fiatal tehetségek, patina és progresszió párosát, a zene által átélhető katarzist kívánta megfogalmazni negyven másodpercben – azon a filmes nyelven, amelyet a komolyzenei hangversenyekre életmódszerűen nem járó, de új, eredeti élményekre nyitott fiatal és fiatalos kultúrafogyasztó réteg beszél. Ennek megfelelően a Géczy Dávid által rendezett film nem a Zeneakadémia egészére, hanem kizárólag koncertközponti tevékenységére fókuszál. (Az alapításának 140. évfordulóját ünneplő patinás intézmény identitását négy percben megjelenítő kisfilm már a Liszt Ferenc téri zenepalota 2013. októberi ünnepélyes újranyitására elkészült, s a Lisztérium mintegy ellensúlyaként az egyetem hagyományos értékeire fókuszál a 2015 májusában bemutatott Zeneakadémia – a zene, 140 éve című, a maga nemében szintén formabontó második szpotja is, mely Liszt Ferenc zenéjére hangjegyekből építi fel a Zeneakadémia épületét.)
A Zeneakadémia Szabó Stein Imre fémjelezte arculata és kommunikációja az újabb Red Dot díjjal immár nyolc rangos szakmai elismerést mondhat magáénak. Legutóbb 2015 áprilisában a Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál televíziós versenyében, „televíziós reklámok–intézményi arculat” kategória legjobbjaként, Silver Hugo díjra tartotta érdemesnek a nemzetközi zsűri (a kategóriában más díjat nem adtak ki). A 2014-ben elnyert első Red Dot-díjat megelőzően a – többek közt a programmagazint, az egyestés műsorfüzeteket, a névjegyeket, valamint a logócsaládot is tartalmazó – intézményi arculattal a Kreatív szaklap által meghirdetett Kreatív Craft Awardon nyert első díjat a Zeneakadémia, a világ legjelentősebb vizuális kommunikációs orgánumának számító Communication Arts magazin 55. dizájnversenyén pedig a Zeneakadémia logóját választották a legjobbak közé. Szintén 2014-ben az Arany Penge versenyről kategóriagyőztesként Bronz Penge díjat hozott el az egyestés koncertismertető-sorozat, a 2013-as Media Design versenyen pedig második helyezést kapott a Zeneakadémia műsorfüzet-sorozata, valamint trenddiktáló koncertmagazinja. Szabó Stein Imre szerint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói és művésztanárai által évről évre elnyert hazai és nemzetközi elismerések páratlanul gazdag sora – valamint a rekonstrukció minőségét elismerő nemzetközi díjak – mellett besöpört rangos kommunikációs díjak nem kevesebbet bizonyítanak, minthogy a megújult Zeneakadémiát immár nemcsak a zeneoktatási, hanem a nemzetközi kommunikációs térképen is vitathatatalnul kreatív névadó-alapítójához és 140 éves történetéhez méltó, kiemelt helyen: a legjobbak között jegyzik.
A rangos díjak mellett komoly letöltésszámokat, valamint hazai és nemzetközi médiafigyelmet – a BBC kiemelt esettanulmányként világszerte az alacsony költségvetésű, de rendkívül hatékony kampányok példájaként hivatkozik a Zeneakadémiára – kiváltó Lisztery formabontó kreatív koncepcióját Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató, egyben a film kreatív producere, valamint a Zeneakadémia ügynöksége, az Allison Advertising részéről Gács Róbert álmodta meg, a rendező Géczy Dávid volt. A szpot a Zeneakadémián végzett fiatal zeneszerző, Kutrik Bence által komponált zenéjét az erre az alkalomra jelentősen kibővült, sorai közt több Junior Prima-díjas tehetséget tudó Musiciens Libres kamaraegyüttes szólaltatta meg, s a forgatásnak a Liszt Ferenc téri zenepalota közönsége is aktív részese lehetett 2014 decemberében.