Októberi mesterkurzus-szüret
Lax Éva, Richard Taruskin, Perényi Miklós, Jana Bouskova és Kertész Ildikó is tart mesterkurzust a Zeneakadémián 2014 októberében.
Barokk ének mesterkurzust tart október 1-én, 8-án és 15-én Lax Éva, a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola magánének-tanára, az ELTE Olasz Tanszékének docense a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyházzene és más szakos hallgatói számára. A kurzus a XVI-XVII. századi monódia kialakulását és előadási kérdéseit járja körül, az első alkalommal tartandó előadást két gyakorlati óra követi. A foglalkozások helyszíne a Régi Zeneakadémia 302. terme, aktív részvétel elsődlegesen az Egyházzene Tanszék hallgatói számára lehetséges, passzív résztvevőként jelentkezhetnek a Zeneakadémia hallgatói, külsősök pedig előzetes egyeztetés alapján, hely függvényében vehetnek részt.
Richard Taruskin
Richard Taruskin, a Berkeley Egyetem zenetörténész professzora október 7-én délelőtt 10-től illetve 13 órától Stravinsky esztétikájáról és a zene elemezhetőségéről tart előadást, elsősorban a Zeneakadémia DLA és PhD hallgatói, illetve az MA-s hallgatók számára a Ligeti György épület 018-as termében. Taruskin professzot Stravinsky és Boulez egy-egy híresen nehezen elemezhető darabját is feltárja majd, az előadásokat a tervek szerint kérdések és vita követik majd. Az amerikai zenetudós-zenekritikus 1975-ben szerezte doktorátusát a Columbia egyetemen az 1860-as évek orosz operájáról szóló értekezésével. 1973 és 1987 között a Columbia egyetemen, azóta pedig a kaliforniai Berkeley egyetemen tanít. Főbb kutatási területei az orosz zene a 18. századtól napjainkig, valamint Stravinsky zenéjének elméleti aspektusai. Írásai jelentek meg a 15. századi chanson-ról, a régi zenei mozgalomról, monográfiáit Stravinskyról és Muszorgszkijról írta, valamint ő jegyzi a hatkötetes Oxford History of Western Music című alapművet.
Perényi Miklós október 7-én és 8-án délelőtt tart gordonka mesterkurzust a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri főépületének X-es termében. A kurzuson aktív résztvevőként csak a Zeneakadémia növendékei játszhatnak, de passzív érdeklődőként bárki jelentkezhet. Perényi Miklós rendkívüli tehetségként már hétéves korában felvételt nyert a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola előkészítő tagozatára, ahol előbb Zsámboki Miklós, majd 1959-től Banda Ede tanítványa lett. Később részt vett Enrico Mainardi mesterkurzusain Salzburgban, Luzernben és a római Santa Cecilia Accademián, ahol 1962-ben művészdiplomát szerzett. 1965-ben és 1966-ban, valamint 1969 és 1972 között meghívást kapott Pablo Casals mesterkurzusaira. 1974 óta tanít a Zeneakadémián. Részletes életrajza, díjai, diszkográfiája ide kattintva olvasható el.
A világ egyik legismertebb és legnagyobb tiszteletnek örvendő hárfaművésze, Jana Bouskova 2014. október 11-én hétfőn délelőtt tart mesterkurzust a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületének X. teremében. A számos nemzetközi díjjal és kitüntetéssel büszkélkedő művésznő a legjelentősebb zenekarokkal lépett színpadra, emellett a kamarazene elkötelezett művelője. Koncertjein olyan nagyszerű művészekkel játszott együtt, mint Maxim Vengerov, Christian Tetzlaff, Yury Bashmet, Mstislav Rostropovitch, vagy Emmanuel Pahud. Nemzetközi szólókarrierje mellett a brüsszeli és a prágai zeneakadémiákon tanít. Számos nemzetközi hárfafesztivál vendégeként rendszeresen tart mesterkurzusokat, valamint szimpóziumokon vesz részt a világ minden táján. A művész rendkívül széles, számos stílust felvonultató repertoárján több, neki dedikált szóló- és kamarazenei darab is szerepel. A mesterkurzusra aktív résztvevőként csak a Zeneakadémia hallgatói jelentkezhetnek, passzív érdeklődőként bárkit szívesen látnak a szervezők, azonban nekik is jelentkezniük kell előzetesen.
Jana Bouskova
A barokk fuvola specialistájaként ismert Kertész Ildikó 2014. október 13-15 között várja a régizene iránt érdeklődőket a Zeneakadémia Ligeti György épületének -125. termében. Kertész Ildikó az Orfeo Zenekar szólistája és Campinela együttes tagja, tartott már kurzust a Juilliard School-on (New York), a Curtis Instituit-on (Philadelphia) és a houstoni Rice University-n, játszott mások mellett az Angol Barokk Szólistákkal, a Concerto Kölnnel, a Les Adieux együttesel, a Capella Coloniensis-szel, a Capella Savariával és a Festetics Vonósnégyessel. Lemezein Kleinknecht és Krebs fuvolaszonátái, Haydn Nap-kvartettjei és Mozart fuvolás kvintettjeit hallhatók. A kurzus minden régi zenei előadói gyakorlat iránt érdeklődő hallgató, művész számára nyitott, kurzuson való játék barokk és modern hangszerrel egyaránt lehetséges, valamint kamaracsoportok is jelentkezhetnek.
Bár nem a Zeneakadémia épületében kap helyet, ezer szállal kapcsolódik David Lang a Zeneakadémián című október 26-ai koncertünkhöz a legtöbbet játszott kortárs amerikai szerző másnapi, a Budapest Music Centerben tartandó mesterkurzusa. Október 27-én hétfőn a Musical America's 2013 Composer of the Year cím és a Carnegie Hall's Debs Composer's Chair for 2013-2014 címeket viselő komponista délután 15-17 óra között zeneszerzés szakos hallgatóknak tart kurzust, majd 17.00-18.30 között nyilvános előadást tart (angol nyelven) Az amerikai kortárs zeneszerzés és az ütőhangszerek szerepe a kortárs zenében címmel, végül este 19-21 óra között mesterszakos zeneszerző-hallgatókkal foglalkozik David Lang. A jelentkezés feltételei ide kattintva találhatók meg.
A mesterkurzusok részletei, illetve a jelentkezés lehetséges módjai és pontos feltételei a fenti hivatkozásokra, vagy az lfze.hu/kurzusok linkre kattintva tanulmányozhatók a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatási honlapján - ugyanitt további októberi zeneakadémiai mesterkurzusok is megtalálhatók.