Szabadi Vilmos és Vajda Gergely kapta a Bartók-Pásztory díjat

2018. március 26.

Szabadi Vilmos hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára és Vajda Gergely karmester, zeneszerző vehette át az idei Bartók-Pásztory Díjat, a zeneszerző születésének 137. évfordulóján, március 25-én. A szakmai elismeréseket Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a kuratórium elnöke adta át.

Az egyik legrangosabb magyar zenei elismerést a Zeneakadémia neves professzoraiból álló kuratórium adományozza azon alkotó- és előadóművészeknek, együtteseknek, akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez és a bartóki szellemiség megőrzéséhez. A díjat, amelyet Bartók Béla özvegye, Pásztory Ditta alapított, minden évben a zeneszerző születésnapján adják át előadó-művészeti- és zeneszerzői kategóriában. Az elismerő oklevéllel, valamint a Bartók Bélát és Pásztory Dittát ábrázoló plakettel 2 millió forint pénzjutalom is jár – az elismerés anyagi alapjául a Bartók jogdíjak egy része szolgál. 

 
Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István
 

„Szabadi Vilmos hegedűjátéka lenyűgözően virtuóz, különleges előadói kisugárzása intenzív és meggyőző – hangsúlyozta laudációjában Onczay Csaba gordonkaművész, a Zeneakadémia tanára, Szabadi Vilmos évtizedes kamarapartnere a díj átadását követően.  

Vajda Gergelyt, Fekete Gyula rektorhelyettes, a Zeneakadémia zeneszerzés tanszékének tanszékvezető tanára méltatta. Köszöntőjében kiemelte, Vajda Gergely zenéjét a technikai virtuozitás jellemzi; ötvözi az európai hagyományokat, az amerikai vernakuláris zenét a klasszikus kortárs-zenei nemzetközi irányzatokkal. Eredeti fogalmazásmódjával, invenciójával mindig felkelti közönségének figyelmét.

 „A Bartók-Pásztory díj egy igazi szakmai elismerés, ezért különösen megtisztelő elnyerni. Bartók Béla műveinek interpretálása pályafutásom állandó része, Bartók pedig mind hitvallását, mind életpályáját tekintve a példaképem, zenéje egyet jelent számomra a tiszta muzsikával és a magyar kultúra legnemesebb hagyományaival” – mondta Szabadi Vilmos hegedűművész, miután átvette az elismerést.

 „A Bartók-Pásztory díj Magyarország talán legerősebb szakmai díja, mögötte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem teljes szakmai súlyával. Köszönöm, hogy idén a számomra örök etalon, Bartók özvegye alapította elismerés által engem érhetett a meglepetés és az öröm” – hallottuk Vajda Gergely Amerikából küldött videoüzenetében. A plakettet édesanyja, Kincses Veronika vette át.

Szabadi Vilmos Liszt-díjas hegedűművész 1984 óta tanít a Zeneakadémián, ma ő a Vonós Tanszék csoportvezető egyetemi docense. 1982-ben megnyerte a Magyar Rádió Hegedűversenyét, a következő évben a Hubay Jenő Hegedűversenyt. 1985-ben Finnországban harmadik lett a Sibelius nemzetközi hegedűversenyen. Világkarrierje 1988-ban indult: a Royal Festival Hall Bartók Béla tiszteletére rendezett gálakoncertjén Bartók 2. hegedűversenyét játszotta Solti Györggyel, ezt a BBC és a Decca rögzítette, majd a Philips világszerte megjelentette. 1990 októberében egyetlen magyar állampolgárként játszott – Msztiszláv Rosztropovics, Plácido Domingo, Kiri Te Kanawa és Jeffray Tate társaságában – Solti György 80. születésnapi koncertjén a Buckingham-palotában, a teljes brit uralkodóház jelenlétében. 1995-ben a spanyol uralkodóház Stradivari hegedűjén játszott a madridi Auditorio Nationales színpadán. Az elmúlt évek folyamán számtalan koncertet és mesterkurzust adott világszerte, Európában, a Távol-Keleten és az Egyesült Államokban. Rádió, televízió és CD felvételei rendkívül sikeresek. Hangszere egy cremonai mesterhegedű, amely Laurentius Storionitól, 1778-ból, a Magyar Állam kollekciójából való.

 
Szabadi Vilmos. Fotó: Zeneakadémia / Fazekas István
 

Vajda Gergely karmester, zeneszerző, klarinétművész, külföldön az egyik legfoglalkoztatottabb magyar karmester. 2011-14 között a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, ezután állandó vendégkarmestere. 2011 óta a Huntswill Symphony zeneigazgatója és karmestere, a Nemzetközi Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti tanácsadója. A világ számos nagy zenekarát vezényelte 2002 óta Atlantától Winnipegig, több alkalommal az ICE Ensemble-t, az Ensemble Intercontemporain-t, a Klangforum Wien-t és az UMZE Együttest is. Magyarországon dirigálta a Pannon Filharmonikusokat Ligeti György Le Grand Macabre című operájának koncertszerű változatában és a Magyar Nemzeti Opera Zenekarát a Budapesti Wagner-napok részeként kétszer előadott Lohengrinben. 2008-ban ő vezényelte a Salzburgi Ünnepi Játékok Bartók-est sorozatának záró előadását nemzetközileg ismert énekesekkel a Bécsi Filharmonikusok élén. Zeneszerzőként négy operát jegyez. Zenekari, kamarazenei és szólóhangszeres kompozícióit Magyarországon, Európában és Észak-Amerikában egyaránt játsszák. A Hungaroton Classic kiadásában megjelent Dűvő című zenekari darabja, valamint Forgó és Három pantomim című kamarazenei kompozíciói, a BMC gondozásában pedig Barbie Blue címmel saját szerzői lemeze. Az Editio Musica Budapest kiadta Fényárnyék-remegés című szólóklarinétre írott művét, és Drums Drums Drums című ütős hármasversenyét. Jelenleg a klarinétra és vonósnégyesre komponált Alice Etűdök kiadása van előkészületben. Ligeti, Kurtág és mindenekelőtt Eötvös mellett tanárai – Sári József, Madarász Iván és Jeney Zoltán – művei hatottak Vajda Gergelyre.

 
Vajda Gergely. Fotó: MTVA