Szerb komponista nyerte a Bartók Világversenyt
A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is.
A nagyközönség és a díjazottak jelenlétében, valamint élő online közvetítésben is sugárzott idei díjkiosztó gálaestet szombat este tartották a Zeneakadémia Solti termében. A zeneszerzők hegedű-zongora duókkal pályázhattak, és jól mutatja a rendezvény nemzetközi hírét, hogy Amerikától Európán és Ázsián át Ausztráliáig a világ 31 országából 96 komponista 98 művet adott be.
A koncerten Bartók három műve mellett a helyezést elnyert művek is elhangzottak Langer Ágnes és Kelemen Barnabás hegedűművészek, valamint Balog József zongoraművész tolmácsolásában.
A rangos nemzetközi zsűri döntése alapján az 5000 euróval járó első helyezést Két tétel – Impromptu és Perpetuum Mobile című művéért kapta meg az 1998-ban született Veljko Nenadić szerb komponista. A 3000 eurós második díjat az 1986-ban az USA-ban született Thomas Kornél kapta, Fun-tasto: Reflexió és Életöröm című szerzeményéért. Ők ketten vehették át az együttműködő partner UMP Editio Musica Budapest különdíját is Halász Pétertől, a cég promóciós és kommunikációs vezetőjétől: kompozíciójuk kottáját megjelentetik, és a jövő évi, hegedűsöknek meghirdetendő forduló választható darabjai között szerepelnek majd.
A 2000 eurós harmadik díjat az 1988-ban született francia Jules Matton vehette át Homage to Bartók című munkájáért.
Rajtuk kívül a zsűri dicséretében részesült az indonéz Alfian Emyr Adytia Rocket Baby Doll című darabjáért; az orosz Ivan Naborshchikov Hommage à Béla Bartók című alkotásáért; valamint a szintén orosz Eduard Kiprskiy Két fantasztikus darab hegedűre és zongorára című kompozíciójáért.
Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora beszédében rámutatott: „a Bartók Verseny elindított egy folyamatot a kortárs klasszikus zenében: az ifjú zeneszerzők úgy nyúlnak a népzenéhez, ahogyan Bartók tette: a népi muzsika és a klasszikus zene egyedi összefonódása jelenik meg több nemzet fiainál is, akik a versenyre pályaművet küldtek nekünk”. Köszönetet mondott a magyar államnak a megrendezéshez nyújtott támogatásért, és felhívta a figyelmet arra, hogy mindössze hat év alatt a Bartók zeneszerzőverseny a komponisták egyik legmagasabb presztízsű megmérettetésévé vált. Hozzátette: a verseny beérett művészileg is, mert bár az elvárások között nem szerepel, egyre többször tapasztalható, hogy a fiatalokat Bartók zenéje kifejezetten inspirálja.
John Corigliano zsűrielnök, Oscar-díjas világhírű amerikai zeneszerző köszöntőjét Bősze Ádám műsorvezető olvasta fel. A komponista úgy fogalmazott: hatalmas megtiszteltetés számára, hogy a Zeneakadémia felkérte a 2022-es Bartók Világverseny zsűrielnökének. „Bartók szerepe felbecsülhetetlen a klasszikus zene világában. Muzsikája generációkon ível át, amit az is jelez, hogy a verseny valamennyi döntőse az ő munkásságából merített ihletet. Műveinek többsége repertoáron van a világ minden táján, Kelet-Európa népzenéjének feltárása pedig megmutatta, hogyan foglalkozik egy nagy zeneszerző a koncertszférán kívüli zenével” – tette hozzá. Véleménye szerint a kiválasztott ifjú zeneszerzők mindegyike rendkívül tehetséges, így a három győztest talán még ennél is nehezebb volt kiválasztani.
A rangos testületben rajta kívül Unsuk Chin Németországban élő, dél-koreai komponista; az orosz Kuzma Bodrov zeneszerző-zongoraművész, a moszkvai Gnyeszin Akadémia és Csajkovszkij Konzervatórium tanára; valamint Baráti Kristóf világhírű magyar hegedűművész, a Zeneakadémia tanszékvezetője és Fekete Gyula, a Zeneakadémia rektorhelyettese, a Zeneszerzés Tanszék vezetője foglalt helyet.