Tekintélyes nemzetközi szövetség tagja lett a Bartók Világverseny
Megtartotta közgyűlését a Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetsége, a delegáltak taggá választották a Zeneakadémia megmérettetését, méltatva a rendezvény magas színvonalát, és élénken érdeklődtek az intézmény másik eseménye, a már három éve tag Marton Éva Nemzetközi Énekverseny iránt is.
A pandémia miatt 2019 óta először tartotta élőben közgyűlését a Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetsége (World Federation of International Music Competitions – WFIMC), amelynek több mint száztíz kiemelkedő megmérettetés a tagja.
A Zeneakadémia rendezvényei közül a hatéves ciklusokban évente zajló Bartók Világverseny immár a második, amely bekerült e körbe, az intézmény Marton Éva Nemzetközi Énekversenyét 2019-ben választotta meg a testület közgyűlése.
Az 1957-ben létrejött, genfi székhelyű WFIMC tagja például a salzburgi Mozart verseny, a bécsi Fritz Kreisler hegedűverseny és Beethoven zongoraverseny, a helsinki Sibelius hegedűverseny, a varsói Chopin zongoraverseny, a brüsszeli Erzsébet királyné verseny, a texasi Van Cliburn zongoraverseny, a párizsi Long-Thibaud verseny, a pármai Arturo Toscanini karmesterverseny és az utrechti Liszt zongoraverseny.
Csonka András, a Zeneakadémia programigazgatója, az intézmény két nemzetközi versenyének projektvezetője vett részt a lengyelországi Bydgoszcz-ban tartott közgyűlésen. Mint hangsúlyozta, a WFIMC abban is kiemelkedik a hasonló szervezetek közül, hogy nagy hangsúlyt fektet a szakmai kérdések megvitatására és valódi megoldások keresésére. Hozzátette: az utóbbi egy-két évben változások történtek a testület stratégiájában, ennek eredményeként jött létre a társult tagság intézménye, amelyet a nem versenyjellegű események nyerhetnek el, valamint szigorították a kizárási feltételeket is. Ennek alapján az eddigi 5 évről 3-ra csökkent az a határidő, ameddig ha egy rendezvény nem képviselteti magát a közgyűléseken és nincs aktivitása, akkor megszűnik a tagsága.
Beszélt arról is, hogy a mostani eseményen többek közt megvitatták a versenyzők országának kérdéskörét is, tehát azt, hogy egy adott államban született, majd egy másodikban évekig tanuló, jelenleg pedig egy harmadikban élő és dolgozó, ott tartózkodási engedéllyel rendelkező illetőt hogyan tartsanak nyilván és miként hivatkozzanak rá publikációkban. A felvetésre, amely a versenyeken igen gyakori körülményre mutatott rá, még keresik a választ.
Csonka András kiemelte: a közgyűlésen méltatták a Zeneakadémia Bartók Világversenyének az elindulása óta eltelt 5 év alatt nyújtott teljesítményét, azt, hogy nemzetközi színtéren is láthatóvá vált, valamint hogy a budapesti intézmény magas színvonalon rendezi meg évről évre ezt a megmérettetést.
Ugyancsak élénk szakmai érdeklődés kísérte az eseményen a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, amely idén szeptemberben ötödszörre várja a fiatal tehetségeket a Zeneakadémián. A protokolláris vacsorán kiemelt helyen foglalhatott helyet Csonka András, aki a WFIMC elnökével, Peter Paul Kainrath-tal és főtitkárával, Florian Riemmel, valamint a delegáltakkal is közvetlen beszélgetéseket folytatott a rendezvény lebonyolításának, népszerűsítésének szakmai kérdéseiről. Csonka András többek közt a helsinki Mirjam Helin Nemzetközi Énekverseny, a varsói Moniuszko verseny és a német ARD verseny képviselőivel tárgyalt, főként a pandémiás helyzetről, a Marton verseny menedzseléséről, a toborzási technikákról, a nagyközönséggel folytatott kommunikációról.
Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora úgy fogalmazott: a Bartók Világverseny taggá választása, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny iránti komoly szakmai figyelem is bizonyítja az intézmény külföldi elismertségét, nemzetközi észrevehetőségét és az itt zajló világszínvonalú munkát.