Térbeliség komponálása az elektroakusztikus zenében

2015. november 16.

Az elektroakusztikus zene egyik legnagyobb nemzetközi kiválósága, Denis Smalley tart három napos kurzust november 25-27. között a Zeneakadémián.

A mesterkurzus azokkal az alkotóelemekkel foglakozik, amelyek hozzájárulnak a hallgató térélményének kialakulásához. Nem csupán a zenei szubsztancia lesz a téma, hanem az is, hogyan befolyásolja a lehallgatási környezet a térérzékelésünket. A térbeli képek és képzetek középponti elemei a hangszóró-installációkon keresztül hallgatott elektroakusztikus zenének. A térbeliség komponálása azonban nem csupán a hangok teresítésének – térben való elhelyezésüknek, mozgatásuknak – kérdése, hanem nagy mértékben függ a hangzások természetétől – alakjuktól, az általuk kiváltott képektől – és attól, hogyan viselkednek, és hogyan viszonyulnak egymáshoz a zenei szerkezetben az idő előrehaladtával.

 

 

A mesterkurzus két részből áll. Az első műhelyen zeneszerző hallgatók elektroakusztikus zenei kompozícióit hallgatják és elemzik a résztvevők Denis Smalley vezetésével, meghatározva a spektromorfológia és a térmorfológia szempontjából fontos érdeklődési területeket. A második, gyakorlati műhely a hangdiffúzióval foglalkozik, ahol a résztvevők kísérleteznek majd sztereó művek részleteinek 12 csatornás teresítésével. A résztvevőknek ezután lehetőségük lesz arra, hogy saját műveik teresítését próbálják el, és mutassák be a próbát követő esti koncerten.

A négy napos mesterkurzus meghatározó eseménye lesz Denis Smalley zárókoncertje, amely keretet teremt a zenei térbeliség fogalmainak bemutatásához és tárgyalásához. A koncerten a szerző lesz saját darabjainak előadója is, 2-8 sávra írott műveit 12 csatornás hangszóró-zenekaron fogja projektálni.

Denis Smalley Új-Zélandon született 1946-ban. A Canterbury Egyetemen, a wellingtoni Viktória Egyetemen majd a Párizsi Conservatiore-ban Olivier Messiaennél és a GRM-ben végzett zenei tanulmányokat. Ezután Angliába költözött, ahol a York Egyetemen doktorált. 1994-ig a Kelet-Anglia Egyetem tanított, ahol az Elektroakusztikus zenei stúdió igazgatója volt. Ezután a londoni City Egyetemen volt professzor és a Zenei Tanszék vezetője. 2009-ben nyugdíjba vonult, jelenleg professor emeritus é sa Kenti Egyetem tiszteletbeli professzora.

Denis Smalley műveit a világ minden táján játsszák, és számos díjjal tüntették ki (pl. Prix Ars Electronica 1988). Az elektroakusztikus zene területén elért eredményei elismeréséül 2008-ban Smalleyt a Huddersfieldi Egyetem tiszteletbeli doktorává választották. Nagy horderejű, eredeti gondolatokat tartalmazó írásaival jelentős mértékben hozzájárult a hangszín alapú zene elméletének kialakulásához. Különösen figyelemre méltó az elektroakusztikus zene percepciójáról szóló kutatása és a spektromorfológia (a hang spektrumnak időbeni formálása) fogalmának kidolgozása.

A mesterkurzus programja november 25. és 27. között nyitott. Aktív résztvevők jelentkezését is várjuk a szigetvari.andrea[kukac]academy.liszt.hu email címen 2015. november 18 éjfélig. A jelentkezésnek tartalmaznia kell a résztvevő szakmai életrajzát és egy elektroakusztikus zenei művét (internetes elérhetőség formájában). A jelentkezőket 2015. november 21. éjfélig értesítjük, hogy részt tudnak-e venni aktív módon a műhelyen.

A mesterkurzus részletes programja ide kattintva található meg.