A legfontosabb osztály számomra – és a magyar zenészek százai számára – a kamarazenei osztály volt.

Solti György

Thierry Barbé: „Nagyon elégedett vagyok a Zeneakadémia hallgatóival”

2024. április 12.

A párizsi Conservatoire neves nagybőgőprofesszora mesterkurzust tartott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, az intézményt kiemelkedőnek, növendékeit pedig remekül képzettnek tartja.

Az Erasmus-programban megvalósult eseményre a Vonós Tanszék gordon tanszéki csoportjának vezetője, Kubina Péter docens hívta meg a világszerte keresett művésztanárt, aki a párizsi opera zenekarának első nagybőgőseként is ismert.

Thierry Barbé a hallgatók által előadott kompozíciók kritikus motívumainak kidolgozása mellett számos technikai kérdést is érintett, főképp a játékmódot és a kéztartást illetően, valamint gyakorlási tanácsokkal is ellátta a résztvevő fiatalokat.

Mint a kurzus szünetében elmondta, hatalmas megtiszteltetés számára a világhírű és gyönyörű budapesti Zeneakadémián lenni.„Nagyon elégedett vagyok a növendékekkel, remekül képzettek, kiváló színvonalon állnak, és néhányan már professzionális szinten játszanak. Tanáraiknak ugyanolyan a játéktechnikája, mint nekem, így könnyen tudtam akklimatizálódni” – tette hozzá.

A nagybőgőoktatás módjaira kitérve megemlítette: bár vannak eltérő hagyományok – a leghangsúlyosabb a kelet-európai, illetve a déli, olasz iskola –, tapasztalható egyfajta egységesülés.

A hallgatóknak adott gyakorlási tanácsairól elmondta: azért fektet nagy hangsúlyt a kézgyakorlatokra, az izmok fejlesztésére, mert más vonósokhoz képest a hangszer mérete miatt jóval nagyobb fizikai erőfeszítést igényel ezen játszani.

„Azt szoktam mondani, hogy nagybőgőzni olyan, mint a sziklamászás” – hozott érzékletes példát e hangszer különlegességére.