Ünnepre hangolódás egy különleges koncerttel december 18-án
Szeretnénk felhívni figyelmüket egy orgonás kamarakoncertre, amelyen különleges és ritkán hallható művek szólalnak meg a Zeneakadémia nagytermében. A koncert első felében a kései romantikus Liszt és Saint- Saëns művei, míg a második részben 20-21. századi művek lesznek hallhatók, ez utóbbiak elmélkedő, meditatív hangvétele jól példázza, hogyan fér meg egymás mellett kortárs zene és a vallásos egyházzene.
A Zeneakadémia 2018-ban felújított Voit & Söhne orgonája Pétery Dóra orgonaművész kezei alatt ezen a koncerten kamarahangszerként fog megszólalni, bemutatva a hangszer e kevésbé ismert repertoárját. Kamarapartnerei Rajk Judit énekművész és Seleljo Erzsébet szakszofonművész lesznek, mellettük közreműködnek a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének kórusa, valamint Varga Oszkár hegedűn és Ludmány Dénes brácsán.
A kiindulás, a művek alapja a gregorián egyszólamúság, mely Dobszay László szavaival „az eddigi zenei múlt legmodernebb zenéje”. Ha nem is hallunk minden műben egy konkrét gregorián dallamot, de az ősi tradíció, az egyszerű dallamszerkesztés, a pár hangból való építkezés a kései Liszt, Arvo Pärt és a koncert legfiatalabb szerzőjének, Balogh Máténak műveinek is jellemzője. Nagyon érdekes párhuzam lesz az, ahogy például a gregorián húsvéti feltámadási himnusz, az “O filii et filiae” először elhangzik egy egyszerű Liszt-harmonizálással a Krisztus oratóriumból, majd Saint-Saëns nem régen előkerült, befejezetlen művében, az Offertoire-ban, orgona és szaxofon előadásában. Ez a mű egyébként eredetileg kürtre íródott, most Seleljo Erzsébet szaxofonra írta át, így minden szempontból különleges lesz.
Balogh Máté makám hangsorokra épített, Pelin Özer török költőnő csodás, érzékeny haikui szövegeire írt dalciklusa - amit kifejezetten Rajk Judit számára írt - Naji Hakim Suite Rhapsodique művéhez fog kapcsolódni. A libanoni-francia zeneszerzőt kevesebben ismerik, pedig Messiaen utódjaként a párizsi Sainte-Trinité templom orgonistája, és jelentős egyházzenész. Az észtek leghíresebb zeneszerzője, sok-sok egyházi mű komponistája, Arvo Pärt három művel lesz jelen. E művek egyike sem liturgikus mű, de meditatív hangvételükkel ugyanazt a titkot járják körül, mint a koncert első részében felhangzó Liszt művek, a Rózsafüzér sorozat titkai (orgona és szaxofon átiratban), a Victor Hugo szövegre írt Crucifix triptichon vagy Szent Cecilia imája.
Rajk Judit