Világhírű brit zeneszerző a 2024-es Bartók Világverseny zsűrijének elnöke
Thomas Adès komponista-karmester vezeti a zeneszerzőknek meghirdetett jövő évi Bartók Világverseny nemzetközi zsűrijét, a 10 000 euró összdíjazású megmérettetésre január 18-tól várta a jelentkezéseket a szervező Zeneakadémia.
Meghirdette a hatéves ciklusokban megvalósuló, nemzetközi hírű Bartók Világverseny 2024-es, komponistáknak szóló megmérettetését a Zeneakadémia, szóló zongorára írt 5-6 perces művekkel indulhattak 40 év alatti zeneszerzők. A díjazott műveket a Zeneakadémia Solti termében rendezett Gálakoncerten mutatják be 2024. november 23-án.
A díjnyertes vagy elismerésben részesített kompozíciók közül egy vagy két kiválasztott alkotás bekerül a 2025-ös, zongoristáknak rendezendő verseny repertoárjába. Az első díjjal a magyar állam támogatásának köszönhetően 5000 euró jár, a másodikkal 3000, a harmadikkal pedig 2000 euró.
A beküldött pályaművekből a Zeneakadémia neves oktatóiból álló előzsűri válogat, a helyezésekről pedig rangos nemzetközi zsűri dönt, amelynek elnöke az egyik legelismertebb kortárs zeneszerző, Thomas Adès. A brit komponista, aki vonzódik a magyar kultúrához, örömmel elfogadta a szervező Zeneakadémia felkérését a 2018-as forduló után immár másodjára. A testület tagja még két külföldi kiválóság, Augusta Read Thomas amerikai és Shinuh Lee koreai zeneszerző, magyar részről pedig Fekete Gyula, a Zeneakadémia zeneszerzés tanszékének vezetője, nemzetközi és tudományos rektorhelyettese, valamint Balog József Liszt- és Lajtha-díjas zongoraművész.
A verseny arculati elemei – logója és a használt betűtípusok – is megújultak az újabb fordulóra.
A Zeneakadémia Bartók Világversenye, amely a rangos Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetségének (WFIMC) is tagja, 2017-ben indult, és a legmagasabb zenei felkészültséget megkövetelő repertoáron túl szerkezetével is újat hozott a hagyományos megmérettetésekhez képest. Struktúrája Bartók életművének legjellemzőbb elemeire: a zongorára, a hegedűre, a kamarazenére és a zeneszerzésre épülve teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyeket a páratlan években rendezik, a köztes, páros években pedig zeneszerzői verseny zajlik, amely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik. Ez a kivételes szerkezet egyszerre alkalmas arra, hogy Bartók műveire irányítsa a felnövekvő zenész generáció legjobb hangszereseinek figyelmét, és arra, hogy fiatal komponistákat inspiráljon új, Bartók szellemében születő művek létrehozására.