Világhírű művésztanárokkal, köztük a Zeneakadémia oktatójával indul szingapúri mesterkurzus
Szabadi Vilmos hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense két hónapon át tanít online a Szingapúri Hegedűfesztivál felkérésére.
„Már sok éve járok vissza a dél-ázsiai városállamba, 2012-ben egy szólóestre és mesterkurzusra szóló meghívás indította a felkérések sorozatát” – mondja a szingapúri kapcsolatairól Szabadi Vilmos Érdemes Művész, Bartók–Pásztory, Liszt Ferenc-díjas magyar hegedűművész, kétszeres MIDEM, Príma, HUNGAROTON díjas előadóművész. Később, a helyi zeneakadémia szervezésében háromévente megvalósuló hegedűversenyt hívtak életre, amely idővel a világ legnagyobb seregszemléinek egyikévé vált. Az első eseményt 2015-ben rendezték, 50 000 dolláros első díjával és számtalan koncertmeghívásával kiegészítve a nyertesek számára, a megmérettetésre pedig ezúttal zsűritagnak kérték fel Szabadi Vilmost. Pierre Amoyal és Midori Goto társaságában érkezett a következő invitálás a hegedűfesztiválra, amely ugyancsak szorosan kötődik az oktatási intézményhez, hiszen művészeti igazgatója, Zhou Qian (Csou Csien) tanszékvezető professzor, világhírű kínai hegedűművész.
A mostani felkérés a hamarosan kezdődő, két hónapos online oktatásra a decemberi, hagyományos mesterkurzust követően érkezett – meséli Szabadi Vilmos. Különlegességét egyrészt hosszú időtartama adja, másrészt pedig – magas részvételi díja ellenére – a rendkívüli érdeklődés: döbbenetesen sok, mintegy 270 000 hegedűs jelentkezett. Nemzetközi sztárművészek tartják az online órákat, köztük van Shmuel Ashkenasi, Pierre Amoyal, Shlomo Mintz és Vadim Gluzman is.
Szabadi Vilmos hozzáteszi, külön bizottság választotta ki a jelentkezők közül azokat, akik részt vehetnek az órákon, a végleges számot még nem tudni. „Lenyűgöző, milyen színvonalú a zeneoktatás sok helyütt Ázsiában, technikailag remekül felkészült növendékek érkeznek, a nemzetközi versenyeken többnyire az élmezőnyt alkotják, az európaiakat is maguk mögé utasítva. Régebben talán igaz lehetett, hogy a távol-keleti hegedűsök ugyan kitűnő alapozást kapnak, jól megtanulják a pontos ritmuskövetést, az intonációt, ám sokat kell dolgozni velük az érzelmi kifejezésen. Manapság már ez utóbbiban is megfelelők, egy jó tanár rá tudja vezetni őket a zeneszerzői szándékok megértésére és tolmácsolására, illetve arra, hogy saját személyiségükön szűrjék át az adott művet, így mélyítve el annak előadását. Nyugati diákoknál gyakran pont fordított a helyzet, hiszen esetükben a technikai kérdésekkel is komolyan kell foglalkozni” – mutat rá.
Az internetes online oktatás természetesen nem helyettesítheti a személyesen tartott órákat. Szabadi Vilmos szerint azonban csaknem eléri a jelenlét hatékonyságát, ha rendelkezésre áll a megfelelő technika: nagy felbontású és méretű képernyő, kiváló hangszórók és mikrofonok, illetve profi számítógépes program a legmagasabb zenei hang és képminőség biztosításához. Így lehetővé válik, hogy a legkisebb technikai nüanszokat és kifinomult zenei, előadóművészi gesztusokat is oktathasson a távoli mester, élménnyel és inspirálással gazdagítva a hallgató felkészülését. Megtudjuk tőle, hogy a szingapúri akadémián dedikált termek vannak az online oktatásra prémium felszereltséggel, a munkát pedig profi, zeneileg képzett tolmácsok segítik.
Szabadi Vilmos február 25-én a Zeneakadémián szólistaként lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral. A műsor a járványhelyzet miatt kissé módosult, kikerült a programból például Hubay 3. hegedűversenye. „Mozart 4., D-dúr concertóját játszom az együttessel, azért esett erre a választás, mert kisebb létszámot igényel” – magyarázza a művész. Érdekesség, hogy a zeneszerző születésének 250. évfordulóján is játszotta ezt a darabot, szintén e patinás helyszínen.
Zsiray-Rummer Zoltán