Zeneszerző roadshow: Klarinétművek klasszikus vonalakkal
Négy nagyvárosban tart három-három alkalommal zeneszerző workshopokat a Zeneakadémia az Artisjus támogatásával. Zarándy Ákos, a Bartók Konzervatórium tanára Miskolcon vezette a foglalkozásokat, az ott szerzett tapasztalatairól számol most be.
Ezekben a hetekben az ország négy helyszínén zeneszerző roadshow zajlik: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és az intézmény Bartók Konzervatóriumának egy-egy oktatója látogat el Győrbe, Szegedre, Kecskemétre, illetve Miskolcra, hogy az Artisjus támogatásával három-három workshop alkalmával foglalkozzanak diákokkal. A roadshow március 13-án a Zeneakadémián, a Solti teremben rendezendő koncerttel zárul, ahol a legjobban sikerült művek és szerzeményőik mutatkozhatnak be.
Zarándy Ákos, a Bartók Konzervatórium zeneszerzés- és szolfézstanára a miskolci Bartók Béla Zene- és Táncművészeti Szakgimnáziumban tartott foglalkozásokat Klenyán Csaba klarinétművésszel. A helyi iskola részéről a programot Flach Antal koordinálta, aki zenetörténetet és korrepetíciót tanít.
Mint Zarándy Ákos elmondja, tíz diákból öten fejezték be a három alkalmas workshopot: kettő közülük zeneiskolás, hárman pedig konzis növendékek, és olyan jól sikerült a szerzeményük, hogy mindegyik elhangzik majd a Solti teremben.
„Az első alkalommal sokat beszéltem nekik általánosságban a klarinétról, a második órán pedig Klenyán Csaba minikoncertet adott széles merítésű műsorral, ezt azért találtuk ki, hogy inspirálódhassanak a diákok a hangszer irodalmából. A növendékek többsége tonális, konzervatívabb darabot komponált. Szépen betartották a klasszikus szabályokat, amelyekről beszéltem nekik” – meséli.
Mindez azért izgalmas a szavai szerint, mert egyikük sem komponált még, és csupán két órát beszélt nekik erről.
Az öt szerzemény között egy klarinét-zongora duó van, a többi pedig szóló klarinét darab. Zarándy Ákos úgy fogalmaz: a darabok többsége későklasszikus-romantikus hangvételűnek mondható: van, aki rondó formában komponált, van, aki triós formában a tonalitás keretein belül maradva.
„A zeneszerzés-tanulmányok ilyen stílusgyakorlatokkal kezdődnek. Három alkalom alatt ezek a rövidebb művek késznek tekinthetők, remekül megállják a helyüket. Az ilyenekkel sokat tanul egy növendék” – vallja a tanár.
Meglátása szerint a résztvevők rendkívüli módon kedvet kaptak ehhez a hivatáshoz, úgy véli, elérte a célját a kezdeményezés.