Zenetudomány, zenepedagógia és előadóművészet metszetében

2025. december 15.

Stachó László, a Zeneakadémia tanára három kutatási területéről tartott előadást négy ország négy nemzetközi konferenciáján.

A European Piano Teachers’ Association (EPTA) spanyol szervezetének New Backgrounds, Pathways, Repertoires című zongorapedagógiai konferenciáján Madridban – ahol oktatónk a Katarina Gurska Zeneakadémián rendszeresen tanít, illettve tart mesterkurzusokat vendégtanárként – saját zenei figyelmi tréning-módszertanáról, a Gyakorlásmódszertanról adott elő november 15-én a világ számos országából érkezett előadók társaságában.

Pár nappal később a salzburgi Mozarteumban, a Mozart-Interpretationen in Tonaufnahmen bis 1950 című szimpóziumon meghívott előadóként a 20. század első felének meghatározó Mozart-felvételeit és pedagógiai kottaközreadásait érintő empirikus előadóművészet-történeti elemzéseiről adott elő az osztrák és német előadóművészet-kutatás vezető képviselőinek társaságában. Ezután a berlini Collegium Hungaricum meghívására Az idő mélyéről című Bartók-hangversenyen két volt zeneakadémiai tanítványával, Bódi Zsófia énekművésszel és Hódi Fruzsina Junior Príma-díjas népdalénekessel egyórás válogatást játszott zongoristaként a bartóki népdalfeldolgozások magnum opusából, a Húsz magyar népdalból, a Falun című, szlovák parasztdalokat feldolgozó ciklusból, valamint a Nyolc magyar népdalból. A nagy szakmai sikert aratott estet a Kontrasztokat megszólaltató német trió tagjaival együtt német nyelvű pódiumbeszélgetés zárta Bartók németországi recepciója kapcsán.

Stachó László ugyancsak meghívott előadóként vett részt a wrocławi zeneakadémia Musical Analysis: Historia – Theoria – Praxis című zeneelméleti és zeneelmélet-pedagógiai konferenciáján olyan meghatározó muzikológusok, mint Robert Hatten (University of Texas at Austin), Eero Tarasti (Helsinki Egyetem) és John Rink (Cambridge-i Egyetem) társaságában. Előadásában a zeneelmélet és a zenei analízis pedagógiájának módszertani megújítási lehetőségeiről beszélt, amelyek révén a hangszeres muzsikusok számára közvetlen módon hasznosulhat a zeneelméleti és zenetudományi tudás. December 6-án pedig a Gyakorlásmódszertan zenepszichológiai alapjairól adott elő Budapesten, a Közép-Európai Egyetemen az egyik legfontosabb szakmai mesterének, Pléh Csaba akadémikusnak, a magyar pszichológia doyenjének 80. születésnapja tiszteletére rendezett ünnepi konferencián, amelyre az iskolateremtő professzor legbelső tanítványi körét hívták meg három generációból. 

Pódiumbeszélgetés a berlini Collegium Hungaricumban, balról jobbra: Maximilian Lohse, Stefan Bone, Stachó László, Bódi Zsófia, Hódi Fruzsina, Igor Armani és Szabó László moderátor
(Fotó: Máté Péter/Collegium Hungaricum Berlin)