Fokozatosan emelni kell a zeneművészet megértésének, kultiválásának és gyakorlatának színvonalát. Ez a feladat főképp az új Akadémiára hárul.

Liszt Augusz Antalhoz
Szép fényes hajnalcsillag

2023. december 20. 19.30-22.00

Nagyterem

Orgona a központban

Szép fényes hajnalcsillag A Zeneakadémia saját szervezésű programja

Pétery Dóra és az A:N:S Chorus

Perotinus: Viderunt omnes – organum karácsony ünnepére
Messiaen: Prelűd, op. posth.
Brumel: Nato canunt omnia – karácsonyi motetta
Scheidemann: Angelus ad pastores ait – intavoláció Lassus motettájára, op. 46
Obrecht: Factor orbis – karácsonyi motetta

SZÜNET

Sjögren: a-moll prelúdium és fúga, op. 49
Reger: Tizenkét német egyházi ének, WoO VI/13 – 1. Macht hoch die Tür (Adventlied)
Reger: Négy Mária-ének, op. 61f – 4. Sei, edle Königin, gegrüßt
Reger: Tizenkét német egyházi ének, WoO VI/13 – 4. Schlaf, mein Kindelein (Weihnachtslied)
Reger: Fantázia a „Szép fényes hajnalcsillag” kezdetű korálra, op. 40/1

Pétery Dóra (orgona)
A:N:S Chorus
Vezényel: Bali János

Az este művészei ritkán hallható remekművek megszólaltatásával ünneplik a karácsonyt mint a világosság születését. A 13. századi párizsi Perotinus karácsonyi misébe komponált graduáléja a nyugati zeneszerzés legelső nagy felvirágzásának a csúcsa: a monumentalitás olyan élményét adja, mint a vele egykorú Notre-Dame-székesegyház látványa. A két 15. századi nagy szerző, a francia Brumel és a németalföldi Obrecht vatikáni kóruskönyvekben megőrzött karácsonyi motettái szinte ikrek: szerzőik karácsonyi és adventi gregorián dallamok és szövegek sokaságát szőtték be kétrészes, gazdag architektúrájú szerkezetbe; mindkét darab a „noe, noe!” középkori karácsonyi ujjongással zárul. A vokális művek sorozatába két orgonamű ékelődik be: Messiaen fiatalkori, de csak halála után megtalált prelúdiuma, mely hangvételében a későbbi nagy Turangalîla-szimfónia szeretetdallamát előlegezi; illetve Lassus karácsonyi antifonájának az északnémet Scheidemann általi feldolgozása, egy gazdagon díszített, pompás és virtuóz billentyűs átirat, e reneszánsz kori nagy műfaj utolsó lobbanása. A koncert második felének főszereplője a Zeneakadémia századfordulós orgonája, mely korabeli kompozíciókon tudja teljes színgazdagságát kibontakoztatni. A stockholmi Sjögrén műve az északi későromantika egyik legmegkapóbb orgonadarabja: lírai és rajzos, finom és nagyszabású egyszerre. A 20. század eleji legnagyobb német orgonaszerző, Max Reger korálfantáziái viszont a skandináv kompozíció teljes ellenpontját adják: dús harmóniák, a motívumok növényként burjánzó áradata jellemzik. Épp az idén emlékezünk Reger születésének 150. évfordulójára, így az előadók még egy kis vokális csokrot illesztettek a műsorba katolikus és protestáns egyházi énekfeldolgozásaiból.
Kedves Közönségünk! Sorozatoktól független kedvezményrendszert kínálunk saját szervezésű koncertjeinkre

Az elérhető kedvezmények:

  • két különböző koncertre szóló jegy egyidejű vásárlása esetén 10% engedmény;
  • három különböző koncertre szóló jegy egyidejű vásárlása esetén 15% engedmény;
  • négy vagy több különböző koncertre szóló jegy egyidejű vásárlása esetén 20 % engedmény a vásárlás végösszegéből.
  • Zeneakadémia Extra szolgáltatásra regisztrált vásárlók ezeken felül további 5% kedvezményben részesülnek.

Rendező:

Zeneakadémia Koncertközpont

Jegyár:

2 100, 3 500, 4 700, 5 900 Ft

Sorozat:

Orgona a központban

A sorozat további eseményei: