A fesztiválról

A kamara.hu hosszú múltra tekint vissza. Járva a világ különböző zenei fesztiváljait, több mint 15 évvel ezelőtt született meg bennünk a gondolat, hogy Budapesten is útjára indítsunk egy olyan programsorozatot, amelynek a középpontjában a kamarazenélés áll: az a zenei attitűd, amely számunkra a zenélés abszolút kiindulópontja, és amelyet olyan óriási muzsikusoktól kaptuk útravalóul, mint Kurtág György, Rados Ferenc, Schiff András és Végh Sándor. A velük való rendszeres közös zenei felfedezőút ráébresztett minket a kamarazenélés hatalmas jelentőségére, ember- és közösségformáló erejére.

Simon Izabella és Várjon Dénes zongoraművészek, a fesztivál művészeti vezetői 
(fotó: Felvégi Andrea)

Már a kezdetekkor éreztük, hogy rendkívül fontos számunkra egy „üzenet” közvetítése közönségünknek, ezért fordultunk a zene mellett az irodalomhoz. Így lett első kamarazene-fesztiválunk – amelyet a legendás koncertrendező, Strém Kálmán segítségével sikerült megvalósítanunk – kiindulópontja Stefan Zweig A tegnap világa című alkotása. A következő években újabb és újabb jelentős művekre épülő tematikus sorozat következett.

2015-ben a sokféle, változatos helyszín után fesztiválunknak a Zeneakadémia adott otthont, s ezzel új korszak kezdődött. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy hazataláltunk, hiszen ennek az intézménynek a falai között, még kisgyermekkorunkban indult zenei pályafutásunk, és most ide visszatérve, a világ legjelentősebb művészeit társul hívva olyan szigetet tudtunk kialakítani, amely maximálisan tükrözi ars poeticánkat.

Sorozatunkat minden év november harmadik hetében rendezzük. A kamara.hu fesztiválon az elmúlt években olyan neves alkotókkal és művészekkel beszélgettünk, mint Spiró György, Szabó T. Anna, Dragomán György, Boldizsár Ildikó, Enyedi Ildikó, Mácsai Pál, Závada Pál és Nádas Péter, Tóth Krisztina, Bánsági Ildikó, Gyabronka József, 2025-ben pedig Grecsó Krisztián lesz a vendég.

Egy tematikus kamarazenei fesztivál szerkesztése mindig különleges kihívás a művészek számára. Körbejárni egy adott témát annak végtelen asszociációs lehetőségeivel, megtalálni a zenén belül – a társművészetek segítségével – azokat a legfontosabb pontokat, amelyek mindenkit együtt- és továbbgondolkodásra ösztönöznek, újra és újra egészen varázslatos világ kapuit nyitja meg előttünk. Az Elsők és utolsók, a Fordulópont, a Varázshegy, az Üveggyöngyjáték, az Utas és holdvilágA kis hercegAz eltűnt idő nyomában, a Saját szoba és a Doktor Faustus után 2024-ben Kundera A lét elviselhetetlen könnyűsége című regénye lett alapja a zenei asszociációknak. 2025-ben új koncepció mentén szerveződik a fesztivál: ezúttal egy nagy zenész egyéniség, Pablo Casals csellóművész hihetetlenül gazdag öröksége lesz a koncertek műsorának inspirálója.

Számtalan külföldi és hazai fellépésünknek köszönhetően szerencsés helyzetben vagyunk. Fesztiválunkra folyamatosan olyan művészbarátainkat tudjuk meghívni, akik a világ zenei élvonalához tartoznak, hangszerük egyedülálló képviselői, a legrangosabb koncerthelyszínek fellépői. Zenélt már velünk a fesztiválon az Amadinda Ütőegyüttes, Heinz Holliger, Steven Isserlis, Kim Kashkashian, Keller András, Klenyán Csaba, Henning Kraggerud, a Kuss Quartet, Perényi Miklós, Jean-Guihen Queyras, Radovan Vlatković, Jörg Widmann, Tabea Zimmermann, Antje Weithaas, a Merel Quartet, Roman Rabinovich – és még sokáig sorolhatnánk.

Mindezek ellenére a mi kamarazenei fesztiválunkon a hangsúly mégsem az előadók személyén és a sztárlistán van, hanem az adott téma üzenetén, és azon, hogy ezt az üzenetet a közös zenei gondolkodás és összetartás erejével, önmagunk és közönségünk számára a legkomplexebb módon tudjuk közvetíteni.

Simon Izabella és Várjon Dénes művészeti vezetők